van Luang Prabang tot Phnom Penh - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van annegrasman - WaarBenJij.nu van Luang Prabang tot Phnom Penh - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van annegrasman - WaarBenJij.nu

van Luang Prabang tot Phnom Penh

06 April 2014 | Laos, Luang Prabang

Lieve allemaal,

Vandaag zit in in Phnom Penh en is het moment aangebroken dat ik er echt niet meer onderuit kom om een blogje te schrijven.
We waren gebleven in Laos, Luang Prabang. In LP hebben we een busje genomen naar Nong Khiaw, 3 uur naar het noorden. Dit dezen we samen met Luuk, Sjoerd en Bibi, twee Nederlanders en een Zwitserse. We waren naar Nong Khiaw gegaan voor een trekking die we ter plekke hebben geboekt. Met een groepje van 8 plus twee gidsen zijn we 's ochtends aan de trekking begonnen. De eerste dag was mooi, maar ook warm en zwaar. Midden in de jungle hebben we geluncht met bananenbladeren als bord en vingers als bestek (ipv de rijst die wij kennen eten ze hier sticky rice, plakrijst. Dat met bestek eten is sowieso onmogelijk.) en zijn we doorgelopen naar een klein dorpje met 200 inwoners midden in de bergen. Hier woonde een van onze gidsen en we hebben bij hem thuis geslapen en gegeten. Zo krijg je de Laotiaanse cultuur in ieder geval wel mee! De volgende dag zou net zo zwaar, al dan niet zwaarder worden, maar het viel heel erg mee omdat alles berg afwaarts was. Geluncht op dezelfde manier en aan het eind van de middag kwamen we bij de rivier waar kayaks voor ons klaarlagen om terug te gaan naar Nong Khiaw. Ik ben met de boot gegaan ipv de kayak omdat ik al een paar dagen ziekig was en vanaf na de lunch mn nek en hoofd niet meer kon bewegen (dokters onder ons: WAT WAS DIT?!).
Vanaf Nong Khiaw naar Vang Vieng; backpackersdorp waar iedereen heen gaat om te tuben (in een band de rivier afdobberen). Klinkt onschuldig, maar langs de rivier zijn barren waar de meeste mensen zich een stuk in hun kraag zuipen. Omdat er teveel doden (!) vielen, ook door de touwen boven het water waar mensen aan slingerden en te vroeg of te laat loslieten, is het erg ingeperkt.
Vang Vieng naar Tha Kheak. Veel mensen kennen het niet maar ik had van oud-klasgenotem gehoord dat je daar "the loop" kon en moest doen. Dat hebben we dan ook gedaan: in 3 dagen 500km gescooterd (semi-automatisch dus met schakelen...) en door de meest spectaculaire landschappen gereden. Het mooiste was een felblauw (ja, felblauw) meertje van zo'n 50x50 meter, 70m diep in de middle of nowhere. Heerlijk gezwommen daar en op dag 1 de bekende scooterbrandwond (been tegen uitlaat) opgelopen. (Nee mam, maak je geen zorgen, ik slipte en toen kwam het er tegen aan, het is niet open geweest, niet ontstoken en goed genezen.)
De wegen varieren van 'oke' tot 'onbegaanbaar' maar je hebt geen keus want er is maar een weg. The Loop is een aanrader voor alle Laos-gangers.
Bus naar het zuiden, naar 4000 islands. Ga ik geen woorden aan vuil maken want ik vond er weinig aan.

En dan nu...

Cambodja!
We hebben ervoor gekozen om direct Cambodja van noord naar zuid door te steken, omdat ik mijn verjaardag graag wilde vieren op Koh Rong, het mooiste eiland ooit in het zuiden van Cambodja. Sil en Ibi die we uit Groningen kennen, Raoel, Laurens en Lars die we ontmoet hebben in Luang Prabang en Carlijn, ontmoet in Thailand, kwamen daar ook allemaal heen voor mijn verjaardag. Voor het eerst geen Indiaas gegeten op 28 maart, maar wel in eem warme zee gezwommen. We zijn 5 dagen op dit eiland geweest en hebben vooral in zee gelegen. Op onze laatste dag zijn Sophie en ik met Sil en Ibi naar Long Beach gehiked in zo'n 45 minuten. Een 7km lang spierwit strand met blauwe zee (dat is rond het hele eiland, maar hier is het het spectaculairst) en geen mensen. Zonsondergang bewonderd en gewacht tot het helemaal donker was omdat we hadden gehoord dat je 'met plankton kon zwemmen'. Sommig plankton heeft de eigenschap op te lichten op het moment dat het in beweging wordt gebracht. Als een stel idioten met z'n vieren door het water gemaaid om de duizenden lichtgevende stipjes in het water te zien, heel bizar. En omdat het op Long Beach niks is een geweldige sterrenhemel gezien.
De laatste boot ging om 18.00 dus we hadden besloten om 's avonds terug te lopen (wordt afgeraden ivm slangen en andere beesten, pikkedonker en klimmen en klauteren). Goed voorbereid met hoofdlampen aan de tocht terug begonnen die alles meeviel.
We zijn nog een paar dagen in Kampot geweest, waar ik Micky nog heb ontmoet (klasgenootje) en waar we naar peperplantages, zoutvelden en andere toeristenspots zijn geweest. 's Avonds naar de bioscoop voor de film 'the killing fields', als voorbereiding op Phnom Penh. En nu zitten we dus in Phnom Penh, de hoofdstad. Gisteren een tuktuk geregeld om ons naar the killing fields te rijden, daar waar de massagrafen van de Khmer Rouge zijn. Prison 21, waar de slachtoffers van de Khmer Rouge gemarteld werden en gevangen werden gehouden (voor een goed historisch overzicht, vraag google), en nog naar twee markten geweest. Gegeten met Eveline, die hier woont en die ik heb ontmoet in Nieuw-Zeeland, en vanavond zullen we wel gaan eten met die 5 jongens want die zitten hier ook weer.

Jullie zijn weer up to date, mijn plicht zit erop.

Liefs, Anne

• 06 April 2014 - 18:59

Marion:

Annnneeeeee, topstory: veel belevenissen en (gecalculeerde) risico's. Ik Wil Dat Ook Wel. Geniet ervan en bedankt voor het verslag al was het - blijkbaar- een opgave... ;-)

• 06 April 2014 - 19:43

Mieke:

Lieve Anne, mooi verslag bedankt daarvoor. Met de atlas erbij heb ik goed overzicht waar je nu bent, omdat het een heel oude atlas is zet ik grote pijlen bij de plaatsen genoemd in jouw verslag.